yeah eindelijk weer een verslag en deze is lang

22 november 2017 - Maun, Botswana

15,16,17,18,19,20, 21 en stukje 22 november

Yeah Folkert en Marlous en Simone zijn ook goed aangekomen op de camping en we hebben heerlijk een glas bubbels gedronken en bijgeklets. Toen even op de veranda gezeten maar daar waren op een gegeven moment zoveel nachtvlinders of iets drgelikks. Nog nooit zoveel bij elkaar gezien. Dus maar snel naar de tenten en daar een lampje aangestoken. Nou gauw de lamp weer uitgedaan want ook daar kwamen ze in grote getallen brrrr niet fijn .

15 november
Rustig opgetsaan en met elkaar ontbeten. De was weggebracht en is vanavond klaar en dat voor 100 pula๐Ÿ˜€๐Ÿ‘
Boodschappenlijstje gemaakt voor 6 dagen waarin we nergens boodschappen kunnen doen.
Met elkaar naar de Spar en naar Shopwrite geweest en voor de lunch gebraden kippenstukken mee genomen. Mmmmmmmmm๐Ÿ˜€
Auto's herpakt en alvast de groeten en het vlees gesneden voor vanavond.
Even bij het waterplekkie gekeken en er waren heel veel witte reigers en wel 100 maraboes. Het leek wel of ze een team uitje hadden๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
Doordat er nu maar twee ferry's waren werd de rij met wachtende vrachtwagens steeds langer. Ruim anderhalve kilometer voor de kruising stonden ze al te wachten. En na de kruising is het ook nog ruim 1 km voordat ze bij de grens zijn. Die mannen staan daar dus tussen en de 7 a 14 dagen te wachten om naar Zambia te kunnen. Pffffffffffffffffff. Gelukkig geen bederfelijke waar ๐Ÿ™ƒ๐Ÿ˜ฌ
Daarna op naar de Chobe lodge voor een Chobe rivier safari. Bij Tembo en niet via de lodge want dan zit je op een grote boot. Nu hadden we een boot voor ons zelf. Heeel erg leuk. Met BIG T.
Olifanten die het water over steken, hippo'' op het land en in het water, die in het water waren een beetje aan het " vechten" en als het goed is heb ik gefilmd dat er 1 met zijn staartje staat te draaien en dan is hij het het poepen.๐Ÿ˜›๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
African skimmer hebben we gezien. Dat is een heel leuk beestje zegt Simone. En dat vinden wij ook. Skimmer vliegt heel laag over het water met zijn bek net in het water, in de hoop dat hij zo wat vangt. Geweldig om te zien.
Krokodil ๐ŸŠop een nest gezien. Een gewonde waterbok en later ergens anders verscholen een jonge waterbok.
Visarenden en zelfs 1 die een prooi te pakken kreeg๐Ÿ˜€. ย
Buffels, vogels en een hele mooie zonsondergang๐ŸŒ
Bij terugkomst stapten we met elkaar in de auto van Folkert en Marlous ย en Folkert reed weg. Niets bijzonders zou je zeggen maar.........
We hoorden bij het weg rijden een gejank en gepiep en Folkert zag iets weg vluchten onder de auto vandaan๐Ÿ˜จ
Ohh jeetje wat nu.ย
Wij er uit en zagen een warthog weg hollen. De bewakers stonden ook verbaasd te kijken. Folkert onder de auto gekeken met zijn zaklamp en zag een pluk haar aan de onderkant van de auto zitten. Dus 1 warthog heeft nu een kale kop๐Ÿ™„๐Ÿค”๐Ÿ˜ณ
Dat was even schrikken maar gelukkig was er niets stuk.
We moesten in het donker nu zelf terug rijden naar de camping. Nou dat doe je niet voor je lol ๐Ÿ˜•
Geen straat verlichting, geen weerkaatsende verlichting zoals in Nederland. De Botswaanse auto's hebben slechte verlichting dus is het lastig rijden.
En natuurlijk kwamen we twee keer een kudde olifanten tegen die de weg overstaken. Is weer eens iets anders dan overstekende reeen in de polder.๐Ÿ˜› gelukkig ging het allemaal goed.
Terug op de camping gauw met elkaar eten koken en er waren vooral grote kevers rond onze plek.
Karel kreeg een kever ( leek op een vliegent hert kever) van ongeveer 15 cm tegen zijn hand waar hij erg van schrok.
Lekker potje curry gemaakt en het restje aan de bewaker gegeven.
Nog snel even op de whatts app gekeken en daarna vrij snel gaan pitten.

16 november
Vannacht heeft het geregend en hard gewaaid. Ook hoorden we een olifant trompetteren. Iedereen was rond 06.30 uur wakker en er uit. Op ons gemak ontbeten. Folkert was vandaag de stoker dus we konden even allemaal een warme doucheย
nemen. De douchstraal was een pisstraaltje maar ja dat is TIA๐Ÿ˜›ย
De was opgehaald en alles was netjes gewassen en opgevouwen.
Alles in gepakt, brood gekocht bij het tankstation en op naar Chobe.
Bij de ingang onze parkfees betaald. De parkwachter rekende raar dus even dachten we dat we beduveld werden maar het ging goed.
Het park ingereden langs de oever. Moesten we wachten voor een kudde olifanten die aan de zijkant stonden met een aantal kleintjes. Dus dan moet je extra opletten. Daarna zagen we een grote kudde met buffels.ย
En de prachtige vergezichten, wouw zo mooi.
Ik zag nog een schildpad en weer een fish-eagle. In een boom zaten gieren met 1 kapgier op een boomstronk. Bijzonder.
Staan nu op campsite IHAHA. Het is erg warm en fijn dat er op de auto van Folkert&Marlous een zonnescherm zit. We zitten en liggen daar heerlijk onder๐Ÿ‘
Vanmiddag toch nog maar een rondje gemaakt maar niet veel gezien. ย We zien veel dieren met jonkies das erg leuk, zeker bij de impala's.
Daarna houtvuurtje en eten klaar gemaakt.ย
De eerste mooie sterrenhemel gezien hier ๐Ÿ‘iedereen was het een beetje zat dus vroeg naar bed.

17 november
Halverwege de nacht ย ging het nogal waaien.
En s morgens is het hier fris dan moet je wel een lange broek en een vest aan trekken.
De douche was koud dus er maar even snel er onder door gelopen.Bbrrrr.
Daarna weer op pad. Zandpaden, rotsen en nu ook wat modderige paden maar het ging allemaal goed. Eindelijk zagen wij zebra's ๐Ÿ˜€๐Ÿ‘ wij hadden ze nog niet gezien en ook daar waren jonkies bij.
Daarna zagen we in de verte een hele zwerm gieren dus mogelijk ligt daar een karkas. Zekers๐Ÿ˜€๐Ÿ˜œ een kudu met heel veel gieren er op die aan het vechten waren om een stukje. En ook nog maraboes. Het karkas stonk nog niet๐Ÿ˜œ
Ook nog een jakhals gezien.
Nu weer onder de luifel want het is erg warm en er staat een klein windje.
S middag nog een drive gedaan maar veel leverde dat niet op. ย Een jakhals die zijn buit aan het eten was. Giraffen en buffels die het water overstaken. Grappig om te zien want ze konden het eerste stukje nog staan en daarna moesten ze zwemmen.๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
S avonds bij de tent zagen we weer twee hippo's die vlakbij ons in het water zwommen. ย En toen het na een hele mooie en snelle zons ondergang ย donker werd zagen we weer oogjes oplichten. En dat waren twee dieren die sprongen in plaats van liepen. We denken dat het Springhare( groot konijn die echt rechtop staat) waren.

18 november
Drie keer een lachende hyena gehoord vannacht๐Ÿ˜€
Alles opgepakt en op weg naar Savuti. 118 km met veel zand en gravel.
We vertrokken om 08.15 uur en kwamen aan op Savuti om 15.30 uur. Onderweg kan je niet harder dan 20-30 km per uur ivm het zand. Gelukkig niet vast gezeten.
Onderweg kwamen we (eindelijk) 1 tegenligger tegen en bij de gate kwamen er nog twee auto's. ย Verder kom je dus al die uren niemand tegen. Bizar en bijzonder.
Giraffen gezien en een keer moesten we wachten omdat er 1 grote olifant vlakbij het pad stond. ๐Ÿ˜œ daarna zagen we vlakbij de camping bij een waterhole ongeveer 20 olifanten. Prachtig.
Op de campsite hebben we een blok steen waar een gat in zit en daarin zit dan je kraan๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜€๐Ÿ˜› want anders komen de olifanten voor het water. Ook het toiletgebouw is omheind ivm de olifanten๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
Het was echt weer warm 37 graden en we konden hier even heerlijk douchen.
Folkert en Karel hebben een bushfiks gedaan aan het BH-tje.๐Ÿ˜ณ Bushfiks met sunlight zeep en een colablikje hebben ze de houder van de gasfles in onze auto gemaakt. Onze auto heeft in het kenteken BH. Dus de onze wordt liefkozend BHtje genoemd en van F&M&S wordt de buffel/buffeltje/buffie genoemd.
Straks weer houtvuur en vlees erop en aardappels in folie eronder. Heerlijk.
Eten was lekker maar er waren zoveel vliegen en vliegende mieren dat we allemaal een keer het even helemaal zat waren. We hebben alle lampjes uitgedaan en zijn maar bij het houtvuur gaan zitten. We hoorden in de verte weer leeuwen en ย hyena's.

19 november
Om 06.10 uur reden we al weg van de camping en 5 minuten later stonden we bij een drinkplaats. Daar hebben wij ontbeten en gewacht op de dieren. We stonden er net toen Karel zei : op rechts achter ons, ย komt een olifant aan๐Ÿ‘๐Ÿ˜€ en Simone zag een antilope aan komen. Deze ging ook naar de waterplas. Dat was een sabelantilope. De antilope was erg schrikkerig. Daarna zijn we gaan rijden en op de " gewone" ย impalas na kwamen we niet veel andere dieren tegen. Op een vlakte, wat in de brand had gestaan, zagen we een struisvogel echtpaar met een paar kleintjes. ๐Ÿ˜zo leuk. En verder op nog een vogel die we geen van allen herkennen ๐Ÿค”dat moeten we thuis dan maar opzoeken.
Nog even naar boven geklommen over de rotsen om naar een rotstekening te kijken en ook naar het uitzicht.
Nog gnoes gezien in de verte.
Op de camping zijn heel veel eekhoorntjes. En eentje ging onder de moterkap achter de gril zitten. Nu wilden we niet weer een dier kaal maken dus maar gauw de motor aangezet en ???? De eekhoorn kwam er niet gelijk uit toen Folkert de motor aan deed, totdat Folkert even veel gas gaf toen vloog de eekhoorn achter de gril vandaan weer de natuur in.
Eind goed al goed toch?๐Ÿ˜œ

Het is weer flink warm dus de hangmatten uit de auto's gehaald en deze tussen de twee auto's opgehangen. Kunnen we zo lekker even een tukkie doen๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ‘
Maar eerst lunchen.
GESTOORDE LUNCH
Hoezo? Nou we waren bezig om tosti's te maken toen Folkert zei dat het gas uit moest en de sappen naar binnen. ย Wij " hoezo" ? Nou ย " de tosti's ruiken zo lekker dat een olifant wil mee eten๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜œ
Op een afstand van ongeveer 15 meter liep een olifant. Dus rustig bij de auto blijven staan en de olifant liep op zijn dooie gemak al etend van de bomen rustig door.
Ja dit is dus ook TIA๐Ÿ˜›๐Ÿ˜€
Vanmiddag een game drive gedaan. We zagen, wel ver weg, een cival. En daar stond ook een schilpad bij. Bijzonder dat we een cival gezien. Dus wij blij naar een strechtpoint ย om wat foto's te maken en een mooie zonsondergang te zien. Dus een bubbels sundowner. Prachtig.๐Ÿ‘
Op de camping eten gekookt in de potjie en daarna heeft Marlous een brood gebakken in de potjie. Met de meel die wij in Pretoria hebben gekocht.๐Ÿ˜€ op een gegeven moment rook ik dat er iets aanbranden dus het brood van het houtvuur gehaald.
Nog even een wijntje en daarna lekker slapen.

20 november
Goed geslapen, wel dieren gehoord, o.a een luipaard, maar voor zover wij hebben gehoord geen bezoek aan onze campsite.๐Ÿ˜•
Tijdens het ontbijt werden de eekhoorns steeds brutaler. Eentje had al geprobeerc of mijn voet lekker was๐Ÿ˜ณ๐Ÿค” nou nee dus en zo' n eekhoorn knabbelend aan je voet is zeker niet fijn. 1 van de eekhorn had een rare zak๐Ÿ˜ณecht groot en apart. Tevens dacht deze eekhoorn ook dat hij in het gaas van Simone haar tent kon klimmen. Dat bknd Simone niet goed ๐Ÿ˜• daar begrijp ik niets van๐Ÿ™„
Redelijk vroeg op om al game drivend naar Kwai te rijden. Kwai ligt im Moremi en Savuti in het chobe park.
Onderweg zagen we een NL auto (landrover van het nederlandse stel ย die ย 1 jaar door afrika trekken) bij een bosje staan. Nou dat doen ze niet voor niets toch????ย
Wij er naar toe gereden en wat bleek?????? In het bosje lag een luipaard die net een killing had gedaan.๐Ÿ† die killing hadden de Nederlanders gezien en ook waar het luipaard lag uit te hijgen. Dus wij hadden geluk en konden ook nog even kijken. Het luipaard lag eerst echt uit te hijgen en bij te komen en toen wij voor de 2e keer konden kijken lag ze te eten. Hoezo 2 e keer kijken? Nou stonden natuurlijk aan aantal gamedrives vehicles ย en die maanden ons om snel een foto te maken en daarna door te rijden en zij bleven maar staan kijken. Echt oneerlijk en ze deden zo naar dus wij maar even wachten en daarna fijn en rustig kunnen kijken.
Trouwens ik ben mijn nieren weer even kwijt๐Ÿ˜›๐Ÿ˜€๐Ÿ˜‚ dus ben nu nog aan het zoeken๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚pffff 70 km over een hobbel weg.๐Ÿ˜›๐Ÿ˜›๐Ÿ˜›๐Ÿ˜›๐Ÿ˜›๐Ÿ˜›
We hebben ook nog even staan kijken bij de Marabouspan en daar waren olifanten, gnoes, zebra's, giraffen en antilopes geweldig dit leek heel veel op een pan in etosha๐Ÿ˜€๐Ÿ‘
ย Na een lange en vermoeiende dag waarin we weer heel weinig andere auto's tegen kwamen, kwamen we aan op Kwai.
Over een brug met houten palen rijden dus voorzichtig doen. Folkert heeft het gefilmd๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€
Bij de gate werden we gelijk welkom geheten door twee olifanten๐Ÿ˜๐Ÿ˜
Plekje opgezocht en de tent van Simone weer tussen de twee auto's in gezet. Groenten gesneden en iedereen heeft even heerlijk kunnen douchen want na zo'n dag over zandpaden dan zit het zand overal op en in je lijf๐Ÿ˜ณ๐Ÿ™„
Waren we bezig met het pakken van de aardappels om die dan in het folie op het vuur te leggen wat gebeurde er .....????????? De terminologie EEN BRUTALE AAP is hier weer geheel op zijn plaats want een aap pikte heel snel 1 aardappel van de tafel toen we even, echt 2 seconden, niet opletten.๐Ÿต๐Ÿต๐Ÿต๐Ÿต๐Ÿต๐Ÿต๐Ÿต
Nou ja, als dat het enige is ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚ we hebben aardappels genoeg. Echte Hollanders.๐Ÿ˜œ
Folkert heeft met sunlight zeep onze rubberen beschermstrip gemaakt want deze begon los te zitten door al het zand.๐Ÿ˜› ook zit de houder van de gasfles nog steeds goed vast๐Ÿ‘๐Ÿ˜›waar sunlight ย al niet goed voor is.
TIA de koelkast van F&M&S doet het niet meer dus morgen in Maun kijken of ze een nieuwe accu kunnen krijgen.ย
Marlous heeft weer brood gebakken in potjie en op het houtvuur.
Ik ga dat in Frontierpark toch ook eens proberen.
Morgen via allerlei wegen, gamedrivend, naar Maun waar we hopenlijk ergens wifi hebben zodat ik dit weer kan versturen.In elk geval slapen we morgen op een gewoon bed in een rondavel bij Nederlanders.๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€ we hebben voor hen ontbijtkoek meegenomen dat is iets wat ze heerlijk.
ย
21 november
Gisteravond wilde ik naar bed gaan en nog even naast de auto plassen. Naast de auto? Ja want s avonds mag je niet meer lopend naar het toiletgebouw ivm de dieren. Je kan er wel naar toe rijden maar dat doe je niet want je rooftent staat al op. Dus ik wandel netjes om de auto heen en wil gaan plassen toen ik op nog geen 5 meter een hyaena zag staan.๐Ÿ˜ณ oei het is maar goed dat ik niet verder hoefde te lopen. Eerst de andere geroepen ย om de hyaena te ย bekijken, Simone lag al op bed en hoorde ons niet, jammer. Hyaena vind ons niet erg interressant en liep gauw door. Pffff kon ik gelukkig plassen.๐Ÿ‘๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚vannacht wel het gekef van wilde honden gehoord dus misschien zien we ze vandaag.
Helaas geen wilde honden. Wel het gebruikelijke lopend buffet.
Mijn nieren had ik weer terug gevonden vanmorgen maar ben ze vanavond weer kwijt. Sjonge jonge wat een vreselijke hobbelweg hadden we vandaag. Je handen deden gewoon pijn van het getril. Zo'n 70 km hobbelen en gravel rijden.
We waren blij dat we op de (tar road) de gewone weg kwamen.ย
Op de Discovery lodge werden we welkom geheten door Renee, een nederlander.
We hebben hem ontbijtkoek en pepernoten gegeven waar hij heel blij mee was. Zijn vrouw was haar ouders aan het ophalen in Windhoek.
De rondavel is klein ย maar schoon met binnenin afgeschermd door riet heb je je eiegen wc en buiten je eigen douche. ( als het mailen lukt dan zie je dat terug in de foto's). Heerlijk warm en met een heerlijke straal. Iederee. Blij.ย
De meneer van Avis kwam om naar de kapotte koelkast van F&M&S te kijken en gelukkig kon hij het repareren.
Daarna heerlijk gegeten in een lodge even verderop. Ja helaas moet je daar met de auto naar toe en weer in het donker terug. Bij Discovery kan je niet dineren.
Nog even bij het kampvuur gezeten en daarna heerlijk geslapen in een gewoon bed.๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

22 november
Iedereen heeft goed geslapen en we kregen een heerlijk ontbijt.
Daarna was het vooral voor F&M&S de auto herpakken en tassen en daarna zijn we boodschappen gaan doen in Maun.
Nog even een lekker koppie filter koffie gedronken ย en daarna hebben we afscheid genomen. Het was fijn om een week met elkaar door te brengen.
F&M&S gaan door naar Gweta en wij blijven hier nog 1 nachtje.
Vanmiddag een wasje gedaan en onze eigen tassen herpakt.
Zometeen gaan we nog met een Mokoro weg. Das een soort boomstam waar je in zit en een gids duwt die mokoro voort met een stok.
We zijn benieuwd.
Morgen richting Ghanzi.

Wanneer we weer wat kunnen plaatsen weet ik niet. Vanaf zatedag zitten we weer 5 dagen in de bush, in het laatste park.

Groetjes van ons allemaal.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

Fotoโ€™s

1. Kirsten:
    22 november 2017
    Hilarisch mam!! En heerlijk gehad zo te lezen!! Mijn hoogtepunten? Lachende hyena's, gleurende hyena's en knabbelende eekhoorns ๐Ÿ˜‚ Veel plezier nog verder ๐Ÿ˜˜
  2. Mirjam:
    22 november 2017
    Geweldig jullie prachtige verhalen te lezen terwijl ik zielig ziek lig te zijn op de bank. Heerlijke afleiding. Stuur nog maar veel van deze heerlijke belevenissen. Knuffel ๐Ÿ˜š๐Ÿ˜š
  3. Franca:
    Ha vakantie boffers,

Tjonge ... wat een laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang verhaal! LEUK!! Ik denk niet dat die witte reigers en maraboes een team uitje hebben ... volgens mij hebben die een vergadering van 'wat doen die maffe Nederlanders toch hier?' Ha ha ha ... Nog twee weekjes. Fijne tijd gewenst!!! Liefs, Franca
  4. Petra:
    23 november 2017
    Leuk hoor om jullie zo te volgen! En wat maken jullie weer veel mee! Gaaf hoor! Grappig om te lezen dat jullie het soms ff helemaal zat zijn. Het is wel een werkvakantie hรจ? TIA. Die scouting van Folkert brengt in elk geval zijn geld op. Diepte-investering! :-)
  5. Wijnie van den Berge:
    23 november 2017
    Ik geniet mee.....wat een dierenkennis doen jullie op of had je die al? Nog heel veel mooie momenten samen en geniet van de warmte daar....hier is het omgekeerd :)