Chipata en Lusake met kwik fit

9 november 2017 - South Luangwa National Park, Zambia

7 november
Dag leuk en warm plekje aan de luangwe river.
Rustig aan naar Chipata en daar boodschappen gedaan.
Nu bij mama-rulas in de hangmat onder de bomen heerlijk lezen.

8 november
Vroeg er uit omdat we om 07.30 uur wilden gaan rijden.
Voor de douche zat een grote krekel en 1 douche was maar warm.
Daarna 555 km naar Lusaka.
Een lange en vooral eentonige weg.
Wat ga je dan doen? Een filmpje maken voor Jurre natuurlijk😜 en vooral kijken naar de mensen. Het valt ons op dat er hier veel gefietst wordt.  En ze fietsen niet echt rechtuit, wiebelig van links naar rechts en dat vlak naast de weg waar je 100 km mag rijden.😳
En achter op die fiets wordt van alles en nog wat vervoerd.
Een andere fiets dwars op de bagagedrager, stapels houtskool, golfplaten, dode geiten en varkens dwars vast gebonden op de bagagedrager.
En later vlakbij Lusaka ook levende geiten op de bagagedrager😂. Soms remden ze met hun voeten omdat ze geen rem hadden.
Heel veel armoede is hier. Kinderen op blote voeten over het gravel en het asfalt en dat met een temperatuur van 40 graden of meer.
Kleine kinderen ongeveer 3 jaar langs de kant van de weg lopen en spelen met een autoband en fietsband als een soort hoepel.
Een bewaker bij een supermarkt met een kalashnikov🤔 wat moet  je daar nu weer van denken?
Een roadblock waarbij een politieman met een vlindernetje op ons af kwam😂😂😂😂en daar tijdens een spraak verwarring vroeg of wij Hippo's hadden gegeten. Terwijl Karel zei dat het van de heat kwam dat er 7 hippo's dood waren en hij verstond eat😂😂😂😂😂
10 d tours over gravel tijdens 61 km.
Een TOL station die nog lang niet klaar is😂😂😂 en waar gaan ze die tol dan voor gebruiken vragen wij ons af😜
We konden ook nog gedroogde  muizen 🐭🐭🐭🐭🐭🐭🐭kopen wat we natuurlijk niet gedaan hebben😂😂
Koeien die vermoedelijk verkocht moesten worden werden met een touw aan hun rechterachterpoot vast gebonden en vast gehouden door twee jongens. Bizar allemaal
Maar het is hier echt armoe troef.
Op deze manier zijn we die 555 km door gekomen. Het is wel een heel lang stuk wat we gelukkig niet vaak hebben.
Op de Pioneer campsite aangekomen werden we herkend "he hallo back again?"
Ja dus. Nou gauw een plek zoeken wat niet moeilijk was omdat er maar 1 groepje op de camping stond. Maar toen......."...........
Een lekke voorband 🙁 piep die maar even wisselen met de band die onder de auto hing. Ja dan moet je die wel los kunnen krijgen. 😛 niet dus ......Karel verboog zelfs de draaistang waarmee je de band naar beneden kon doen.
Wat nu?🤔 dan maar de 2 e reserve band die op het dak lag.
Nou het is gelukt pffffff.
Morgen maar naar de Toyota dealer hier in Lusaka om de stang te vervangen  en  te kijken waarom dat mechanisme niet werkt. Dus even niet lui bij het zwembad liggen maar eerst deze TIA oplossen.
We hebben nog de tijd voordat we in Kasane moeten zijn.
Nu maar aan een 🍺🍷🙋🏽

9 november  kwik fit a la afrika😂😂😂
Aan Paul de eigenaar gevraagd waar we het beste onze band konden laten repareren. Nou dat was vlakbij een benzine pomp van de Puma. Bleek dat daar vier van die scheve hutjes stonden en er lagen heel veel banden. Best wel spannend met onze Europese kijk, zeg maar. Twee jonge jongens hebben toen naar de band gekeken, eraf gehaald,in een bad met water gedaan en ja hoor 1 klein gaatje. Zij die aan de binnenzijde netjes geplakt en weer in bet bad om te kijken of het goed was. Helaas of gelukkig ( het is maar net hoe je het bekijkt😜) vonden ze er nog 1 dus weer alles er af en plakken maar die handel.
Daarna natuurlijk onderhandelen over de prijs. Nou dat kan Karel het beste, dus ze begonnen met 200 kwatchas en we hebben uiteindelijk 100 kwatchas(10 euro) betaald en wat water gegeven.
Daarna door Lusaka heen naar de Toyota dealer. A hell of a job. Zo druk op die route.
Ons probleem daar uitgelegd en een jongeman ging het ook eens proberen. Nou dat lukte hem ook niet😀😜
Bleek dat er heel veel oude troep/modder om het mechanisme zat. Hij heeft het schoon gemaakt en met olie ingespoten.  Daarna deed het mechanisme het weer.
Gelukkig hadden ze ook een draaistang voor ons en zo te zien van een betere kwaliteit.
Later deze week zullen we de banden weer omruilen maar vandaag niet meer.
We hebben nog boodschappen gedaan en toen terug naar de camping.
Net even heerlijk gezwommen. Straks tent weer op zetten en we gaan lekker hier uit eten.
Morgen dan op weg naar Monze en daarna door naar Livingstone.

1. Mirjam:
    9 november 2017
    😂😂⛺👍
  2. Martin:
    9 november 2017
    Misschien Vredesteinbanden nemen? 😁
  3. CJG de Bruin:
    10 november 2017
    Toch een beetje Indiana Jones gevoel krijgen daar zo, top!
  4. Franca:
    Hi tere!
    Leuk om de verhalen over 'hoe de mensen daar leven' te lezen. En ... dan zie je nog lang niet alles als luxe toerist ... Die armoede: tja ... WAAR maken wij ons in Nederland dan allemaal druk om hè? En kinderen: altijd maar spelen, ook als je niets hebt. Prachtig!
    Mooie ervaringen lijkt me zo op deze reis. Veel groetjes uit gezellig en luxe en rijk Lelystad met badkamer behoorlijk in opbouw! Alles okido hier. Knuffel, Franca
  5. Franca:
    Hi there!
    Wat leuk om de verhalen te lezen over hoe de mensen daar leven en 'overleven'. En dan zie je als luxe toerist natuurlijk nog lang niet alles. En dan die kinderen: altijd maar spelen, ook als je niets hebt. Prachtig! Wederom: een mooie ervaring, lijkt me zo.
    Wat een 'rijkdom' bij ons dan ... alhoewel wij veelal 'arm' zijn op andere vlakken ...
    Tjonge ... ik word nog filosofisch met badkamerverbouwing lawaai op de achtergrond: een luxe probleem! Ik ga nu naar ons persoonlijke douche gebouw lopen: prima voor elkaar daar!
    Veel liefs vanuit een goed, gezellig, maar nog even rommelig Karveel 60-27! Het wordt mooi!
    Knuffie, Franca
  6. Franca:
    10 november 2017
    Ha ha, grappig: ik dacht de eerste keer dat het bericht niet verzonden was ... WEL dus! Nu hebben jullie dus twee berichten ... ook goed!