Zambia

4 november 2017 - South Luangwa National Park, Zambia

1 november
Een heel lang stuk moeten rijden, van Lusaka naar Chipata. Ruim 400 km. Naar Parijs is het 600 km. Hier zijn het 2 baanswegen met grote overbeladen vrachtwagens.
We hebben er 9 uren over gedaan met een enkele stop om koffie te drinken en te lunchen.
Even bij het st frances hospitaal gekeken of daar een campsite was. Dat was er wel maar wij voelden ons daar niet prettig. We gingen even bij het hospital kijken omdat Folkert en Marlous daar vrienden hadden die in het hospital werkten. En natuurlijk ook om een blik op te vangen van Wieke  Biesheuvel. Wie dat is? Pak een Libelle en je ziet daar een column van haar in staan. Niet dat ik vaak een Libelle lees ( alleen in de sauna😛)maar via Facebook had ik contact met haar. We hebben haar niet gezien  of gesproken dus Franca helaas geen handtekening😂😜
Doorgereden naar Chipata. Kleine en drukke stad.
Daar bij Deans Hill view een slaapplek gevonden.
Ik weet niet wat er met de hond van de buren aan de hand was maar hij/zij maakte een geluid alsof het verkracht werd. Pffffff gelukkig had ik geen piket😜😜😜😂😂😂😂
S nacht een aantal muggen gedood maar Karel zat vanmorgen wel onder de bulten
Piep.

2 november
Boodschappen gedaan bij de Shoprite en de oppassers voor de auto wilden weer meer geld hebben. Je doet het nooit goed in hun ogen😜
Nu heerlijk op een bedje bij het zwembad met uitzicht over de Luangwa. Althans wat er van over is. Het is hier erg droog en je ziet de Luangwa steeds droger worden.
Al twee dode hippo's gezien met daarboven de aasgieren. Er staat te weinig water in de Luangwe voor hen om in leven te blijven.
Oppassen dat we auto niet open laten staan of eten op tafel laten staan want hier zwerven apen rond. 🙉🙈🙊
En oh ja het is hier 33 graden ☀️en en dan is een zwembad en een ligbedje uit de zon heerlijk. Zeker met dit uitzicht.
Oh mensen wat is dit toch een mooie plek. Je hoort alleen de dieren, hippo's en ook een leeuw 🦁hebben we al gehoord. Gezien hebben we nu ook levende hippo's , een giraf , veel bokkies.
Morgen ochtend op game drive.

3 november
Folkert, Marlous en Simone vliegen vandaag richting Johannesburg en dan door naar Windhoek.
We gaan elkaar in Kasane ontmoeten.👍😀
Vanmorgen zelf een game drive gedaan. Wat olifanten 🐘en een Jurrefant,een giraf , krokodillen 🐊en hippo's en wat bokkies en Kudu's  gezien.
 Na een oversteek door de rivierbedding ( die droog was)  moesten we heel erg hard ons best doen om de rivierbedding weer uit te komen. Aan de rechterkant was het erg hoog, in het midden stond een stuk boomstam, en links leek ons de beste optie.
Even een aanloop en de auto in 4 - wheel drive zetten en de difflock aan  en gaan met die banaan. Oh nee auto. Wat een gehobbel en vrij schuin met de auto maar het lukte, applaus 👏👏👏👏👏👏voor Karel.
Op de camping maar bij gekomen in het zwembad want het is hier erg warm.
Goed insmeren want het gaat heel hard zo met die zon ☀️en op deze hoogte.
Vanavond gaan we mee met een night drive. Zijn benieuwd of we meer wild kunnen spotten.
Nou die night drive geven we een dikke 9😀
Eerst weer veel olifanten, girafs, een jonge visarend in de boom, jonge impala's, buffels en ?...........? Een  karkas van een buffel met best nog veel vlees er aan. Zijn rechterachterpoot was wel helemaal opgegeten maar verder nog niet zo veel.
Gisteren gedood door leeuwen en wat zagen we verderop in de droge rivierbedding ????. 2 leeuwinnen en 1 leeuw lui liggen. Wouwie
En toen  begon het te waaien zodat we veel zand in ons gezicht kregen en ook nog eens te regenen en in de verte ging het van 2 kanten onweren. Brrr niets voor mij maar ja je moet door. 🌩⚡️🌧Na een sundowner weer verder. De spotter had nu een grote lamp aangedaan waarmee hij in het rond scheen. We zagen hippo's nu op de kant, een genetkat, deze hadden wij nog nooit in het wild gezien.
En jajjajajajajajaaj een LUIPAARD! Wat een mazzel.🐆
De luipaard leek uit te zijn op een killing. Hij sloop richting een groepje impala's en ging daar liggen wachten op?????? dus  wij wachten en wachten. Maar waarschijnlijk had hij geen honger. Er kwamen steeds meer auto's kijken en toen wij weg wilden gaan kwam de luipaard ook in beweging want de kudde impala's gingen op de vlucht.
Alleen de impala's gingen naar links en de luipaard naar rechts, dus helaas pindakaas geen killing.
Terug op de campsite nog wat gegeten en een 🍷🍺genomen en dan slapen.😴😴😴😴😴

1. Mirjam:
    4 november 2017
    Heerlijk verhaal weer. Evalina knap dat jij weet hoe het klinkt als een hond verkracht wordt. Moet je binnenkort toch eens uitleggen 😂. Groetjes 😚
  2. Maaike:
    Wauw de big 5 alweer compleet! Mooi hoor 👍🏻
  3. CJG de Bruin:
    4 november 2017
    Een genot om te lezen, lijkt wel een "beeld"verhaal
  4. Joke:
    4 november 2017
    Als plaatjes denker heb ik echt het gevoel mee op reis te zijn en over jullie schouders mee te loeren en te luisteren.... arme hond 😜
  5. Joke:
    4 november 2017
    Man verkracht puppy, krijgt alleen voorwaardelijk http://telegraaf.nl/w/29500576
    Miss zat je er niet helemaal naast met wat je hoorde... het artikel verteld dat in Zuid Afrika en man veroordeeld is hiervoor😨
  6. Franca:
    Ha Evalina en Karel,
    Tjonge ... Zambia alweer. Fijn dat jullie al veel dieren gezien hebben. Ik herinner me, dat we kort voor het vertrek zaten te praten over de reis. Toen vroeg ik: "Wat trekt jullie nu het meest?" Het antwoord was eenduidig: "De dieren".
    Enne ... misschien hebben de muggen dat ook gehoord ... :-)
    Ik moest opzoeken wat een 'sundowner' is.
    Aaaaah... 'een borrel'.
    Echter: in Australisch Engels is het 'een landloper'.
    Het laat zich raden welke 'sundowner' jullie hadden ...

Goede reis verder. En: hier alles prima! Ook in en om jullie huissie.
    Liefs, Franca
  7. Carmen:
    5 november 2017
    Wat ben je toch een stoer wijf!! Ik heb heel veel respect voor je 😘 ik geniet vd verhalen.