Weer in de bewoonde wereld

29 november 2017 - Nossob, Zuid-Afrika

25 , 26, 27, 28 en 29 november
Gisteravond hebben we hier in het hotel gegeten. We moesten s middags al opgeven hoe laat we wilden eten en wat we wilden eten. Er is maar 1 kok.
Dus wij hadden gekozen voor chickenwings en 18.30 uur. We waren er even voor half zeven en ja hoor er was 1 tafel voor ons gedekt. Verder ย was er niemand. Een schaaltje met heet water werd bij ons neer gezet en daarna gelijk onze chickenwings. Het zag er goed uit en het smaakte ook goed. We moesten vreselijk lachen om de jonge kok want hij bleef maar vlakbij onze tafel staan๐Ÿ˜ณ๐Ÿค”en ondertussen maar kletsen en vragen stellen. Dit zou in Nederland niet gebeuren dus we hadden weer een leuke TIA. We waren wel blij dat de kok de TL verlichting niet had aangedaan๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚en de inrichting deed denken aan Noord Korea๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
Verder weer heel veel apparaten opgeladen en lekker gelezen.
Ik liep gister aan het einde van de middag even richting de poort van het hotel (buiten) toen er een bakkie voorbijreed met heel veel mensen achterin. Het bijzondere van dit bakkie met mensen was dat ze aan het zingen waren. TIA๐Ÿ‘๐Ÿ˜€

Je hoort hier trouwens in de supermarkten al kerstliedjes. En personeel met kerstmutsen op hilarisch met deze warmte๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
Volgens mij ben ik vergeten te vermelden dat we op een zondag in Livingstone naar een winkel gingen en dat we daar gospel muziek hoorden uit de luidspeakers ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚ik kan me zoiets niet voorstellen in Nederland๐Ÿ™ƒVrij goed kunnen slapen met de airco aan.
Ontbijt was karig en er was geen brood. Dus een ei aan bothsides gebakken en een halve pancake en 2 bacon met veel vet reepjes. En de kok stond weer paraat en keek zo wat je eten van je bord๐Ÿ˜œ
Het diner en ontbijt moesten we aan hem betalen en we kregen netjes een uitgeschreven bon๐Ÿค—daarna het logies betalen en om 07.35 uur reden we weg. In het begin moesten we erg zoeken maar de juiste weg. Of we moesten beter naar Carmen luisteren๐Ÿค”๐Ÿ˜œ maar eindelijk de juiste weg gevonden en de eerste 50 km waren redelijk goed te doen. Daarna even gestopt voor een bakkie vlakbij een dorpje en gelijk drie kinderen om ons heen. Dus na het bakkie koffie toch maar aan alle drie een koekje gegeven.
En daarna reden ย we natuurlijk weer even verkeerd maar door dat de papa van die kinderen ons de weg wees kwamen we weer uit op het juiste zandpad.

Pffff terwijl ik dit zit te tikken zegt Karel; Eef een jackhals achter je. Zo zeg das best eng.
Maar Karel zwaaide ย met vuur en licht en toen ging hij weg. Kan ik weer even rustig verder tikken.ย
We hebben over 70 km wel ย ruim drie en half uur gedaan. Wat een zand.... En daaronder klei dus veel gehobbel.
Rond half twee waren we aan de Kaa gate. Geen bewaker te vinden๐Ÿค” na 10 minuten kwam er iemand en toen wij onze namen en auto in het bekende boek schreven bleek dat de vorige bezoekers twee dagen geleden langs waren gekomen. We zitten dus echt in een uithoek ย van het park.
In principe moesten we nog 30 km naar onze campsite maar daar stond niemand. Dus wij vroegen of we op de campsite bij de poort mochten staan zodat we nu geen 30 km heen moesten en morgen weer 30 km terug om de route naar Nossob te doen. Nou dat was geen probleem gelukkig. Het was alleen vreselijk warm .
Dus rustig geluncht en daarna onder de boom een boek gelezen.
Bij zonsondergang eten gekookt en toen kwam er een heel mooi rood vogeltje voorbij. Prachtig.
Zo meteen lekker pitten en morgen op weg naar Nossob waar als het goed is meer mensen zijn.
ย In Nossob is er alleen geen diesel te verkrijgen hoorden we aan de poort. Als het goed is hebben we het ook niet nodig.
Na die ene jakhals zijn er nog twee langs gekomen. Een grote en later nog een kleinere. Geen probleem toch. Dus bij de auto tanden poetsen en plassen en hopelijk ย lekker slapen.ย

26 november
Goedemorgen het is 6 uur en wij zijn klaar wakker. Vannacht ook een aantal keren wakker geweest. De eerste keer hoorden we een aantal eenhoevige dieren langs onze auto rennen. Zo te horen aan het geluid waren het spiesbokken. Maar waarom renden zij. Nou even later hoorden wij vlak naast de auto het geluid van een leeuw. Pffffffff je weet dat je veilig bent in je tent als die dicht is maar het was toch wel heel erg spannend. Daarna nog wat dieren geluiden en langs lopende dieren behoord. Geen idee welke want een lamp aan doen is niet verstandig.
We hoorden de leeuw ook nog rond 05.30 uur iets verderop maar hoe ver ?ย
Geen idee. ๐Ÿค”
Dus bij het opstaan eerst maar gekeken of er in de omgeving van de auto nog een leeuw aanwezig was. Nee pffff gelukkig niet, best spannend hoor dit allemaal. Wel poot afdrukken van een leeuw gevonden. Dus met de auto naar de douche en wc( een gat in de grond met een betonnen rand๐Ÿ˜œ). Dus even een flodder wasje gedaan ( heel erg hygienisch) en daarna boven het toilet gehangen. Je moet toch wat, ย niet dan?
Daarna ontbeten en ย op weg ย naar ย  Nossob. Volgens de kaart en Carmen maar 80 km maar het bleek later 180 km te zijn. De eerste 80 km was weer over een road die volgens mij eerst met klei of beton is begoten. Daarna zijn er een aantal auto's over heen gereden en daarna nog zand er over gestrooid. Pfff wat een gehobbel. Je kan maximaal 20 km per uur rijden en alles klapperd en gaat te keer. Je probeert je zelf heel te houden en ook de auto. En wat dacht je van alle levensmiddelen die we bij ons hebben๐Ÿ˜ฌ gisteren zijn er al aardappelen gesneuveld dus benieuwd hoe het nu gaat.
TIA
Wat een Kwalitatief Uitermate Teleurstellend weg. We waren er helemaal klaar mee.
Eindelijk na 80 km een ietwat beter weg want deze ligt in Zuid Afrika. En ja zuid afrika houdt het wel een beetje bij maar Botswana niet. En de zuid afrikanen weten niet hoe het met de wegen is die in Botswana liggen.๐Ÿ˜ณ๐Ÿ˜ฌ๐Ÿ˜œslim. Leuke samenwerking๐Ÿ˜ณ
Onderweg wat spiesbokken, struisvogels, Bateleurs, jackels, gnoes en een secretary bird gezien dat was best leuk. Maar op de eerste 80 km kwamen we niemand tegen.
Blij dat we een sateliet telefoon bij ons hadden. Gelukkig niet nodig gehad.
Eindelijk waren we bij Nossob.
Ondertussen hadden we al zitten kijken naar de dag van morgen en overmorgen. We moeten dan weer terug Botswana in en hebben dan morgen een dan van 100 km naar de volgende campsite waar we weer alleen zouden staan en ook zo Geweldige๐Ÿ˜›weg er naar toe hebben. De dag er na nog zo'n stuk met zo'n slecht wegdek en ook weer alleen staan zonder water, wc en douche.
Gaan we dat doen? NEE!
Jammer van de reserveringen maar wij willen het wel leuk houden en heel blijven en de auto ook en de levensmiddelen ook. Want er was achterin de bak echt wel het een en ander kapot gegaan van ย de hobbels, vooral bierblikjes en een 5 ltr fles water.( aanvulling van Karel๐Ÿ˜›๐Ÿ‘)
Op Nossob gevraagd of zij een plek voor ons konden reserveren op de camping Twee Rivieren en dat is aan het einde van dit park.
Dat kon gelukkig dus dat geregeld.ย
Het park leek volgens de sites en boekjes geweldig maar het valt ons tot nu toe wat tegen.
We gaan morgen op een iets betere weg ( soms moet je daar ook 20 km rijden) naar Twee ย Rivieren camp. Stoppen dan bij alle zuipplekkies.
Op Nossob camp is het niet druk maar wel gezellig met een aantal anderen om ons heen.
Aardappels in folie op de braai en boerenworst ย zijn gelukt. Nu even bijkomen bij het houtvuur en zo slapen,
Tomorrow is an other day๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€
We hadden een dip vandaag maar kijken nu weer heel blij naar een mooie sterren hemel.

27 november
Ik weet niet wat we gisteren niet goed hebben gebakken maar helaas ik heb buikkrampen ย en ben aan de spetter.......๐Ÿ™
Karel heeft ook een beetje last maar hij knapte redelijk snel op, gelukkig.
Wij zijn toch op weg gegaan ( wat moet je anders๐Ÿ˜œ)
Karel reed gelukkig en ik hing wat in de auto om wat dieren te spotten.
Na ongeveer een half uurtje rijden zat ik plotseling recht op en zei tegen Karel stoppen stoppen.ย
Want????
Nee ik hoefde gelukkig toen nog niet te prrrrrt spetterpoepen๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
Maar ik zag CHEETA's lopen. Kitty jouw favorieten dier. ย Wouw mooi , het waren er wel 4๐Ÿ˜€๐Ÿ‘
Heerlijk staan kijken naar deze prachtige dieren.
Daarna weer verder gereden en af en toe hebben ze hier een toiletgebouw in the middle of no where๐Ÿ˜€๐Ÿ˜‚ dat kwam nu wel heel goed van pas.๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
Op een gegeven moment zien wij een andere auto stil staan langs de weg. Nou dan is er meestal wel iets te zien.
Dus wij voorzichtig daar naar toe gereden en ???????????
Yeah 3 leeuwen onder een boom en vrij dichtbij. Spekkopers ย zijn wij๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘
Prachtig.
Verder onderweg nog veel struisvogels gezien en gemsbokken, gnoes. De natuur is hier ook mooi.ย
Aangekomen op de camping Twee Rivieren gelijk gevraagd of we daar nog een nacht kunnen blijven en dat was geen probleem.๐Ÿ˜€
Mijn lunch en diner bestond uit Jacobs cream crackers. Het gaat wel steeds iets beter.
Het was weer erg warm vanmiddag rond de 35 graden en af en toe een zuchtje hete wind.
Nu lekker gedoucht en we drinken nog even een kopje thee en koffie en dan is er morgen weer een nieuwe dag.
Oh ja we spraken met twee duitsers die net terug kwamen van de campsite Mabuashe waar wij in eerste instantie dus naar toe zouden gaan maar ivm met de roads dus niet. Zij vertelden dat ze snacht in hun auto moesten blijven slapen omdat er allemaal leeuwen om ย hun auto zwierven. Zelfs het vuur hielp niet en de leeuwen jatten het vlees van het vuur af.
Nou dit vinden wij ook net even TE.๐Ÿ˜ฌ dus goed besloten om het niet te doen, al was de reden iets anders.
ย
28 november
Spetterp... Nog niet helemaal over ๐Ÿ˜•
Toch om 06.45 uur zijn we een game drive gaan doen. Niet veel gezien dan het normale lopende buffet. Kregen wel een tip over luipaard met kleintjes maar helaas niet gevonden. Terug om 13.30 uur op de camping en tosti's gemaakt. Het was nu 40 graden en de wind was zo warm als die van een fohn.
Dus lekker naar het zwembad gegaan. Daarna de twee jerrycans met diezel in onze tank gegooid middels een een deel van een plastic fles. Want bij de meegeleverde trechter zat geen rubber. Dus alles viel er naast. Daarna bedacht Karel de truc met de fles๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘ zo zie je maar weer je moet inventief en creatief zijn op dit soort reizen.
Naast ons kwamen afrikanen staan die aan bird watching deden ( magneten aan de deuren met daarop bird watching) . Nu hadden F&M&S een vogel gezien in Etosha die ze niet herkende en Karel en ik zo'n vogel in Chobe. Dus vragen staat vrij toch? Het is al wat wij dachten. Het is het mannetje van de Koritrap die op deze manier laat weten dat hij behoefte heeft aan een vrouwtje๐Ÿ˜‚ dus F&M&S zo iets hadden wij al bedacht met elkaar.
Morgen richting Upington / Vrybug. Weer een normale weg. Gelukkig kregen we van dezelfde Afrikaan daarover een tip. Als we de andere route nemen dan hebben we weer een vreselijk weg zei hij. ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜€๐Ÿ‘

29 november
Als je het park uit wil en Botswana moet verlaten en je moet je dan weer melden in Zuid-Afrika en je moet je afmelden in het park......... Hoe gaat dat allemaal en wat moet je dan allemaal doen? Let op: we hebben 5 balies/loketten gehad. Eerst uitschrijven bij Botswana, daarna bij Botswana wildlife ( je reservering laten zien en waar je het park bent binnengekomen) allemaal stempels en dan naar zuid-afrika om een stempel voor entree weer te halen, dan langs de politie of je niets uit het park heb meegenomen, weer een stempel, dan mag je uiteindelijk naar de balie van het park zelf om alles te laten zien en weer een stempel te krijgen.๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚ zo ben je dus een half uur bezig om van het ene loket naar het andere en naar de uitgang te gaan. En zo houden ze daar mensen aan het werk๐Ÿ˜›๐Ÿ‘
Daarna via Upington richting Vryburg gereden. Maar omdat we veel Pula's hadden gepind ivm de fees van het park en de diesel in het park ( wat niet met een creditkaart kon) zijn we in Upington maar naar een bank gegaan om alles om te wisselen naar randen. Nog een praatje gemaakt met een mannetje die bij het parkeren hielp. Hij vond het heet en toen ik hem vertelde ย dat het in nederland veel koude was en soms ijs op het water lag zei hij: oh then i 'm going dead" ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚ daarna weer verder gereden en onderweg weer veel regenbuien en heel veel wind en onweer. Dus we haden toch geld over van Botswana wij maar een lodge gezocht en gevonden. De Kameelboom lodge. Zitten nu lekker buiten en hoefden geen tent op te zetten en gaan zo heerlijk eten. Engelse mensen vertelden net dat hun grondtent vanmiddag hier op het terrein was weg geblazen ๐Ÿ™ƒ .
Nou doei allemaal en werkse nog even.

Verder weer heel veel apparaten opgeladen en lekker gelezen.

Dus rustig geluncht en daarna onder de boom een boek gelezen.

26 november
We hoorden de leeuw ook nog rond 05.30 uur iets verderop maar hoe ver ?ย
Geen idee. ๐Ÿค”
TIA
Blij dat we een sateliet telefoon bij ons hadden. Gelukkig niet nodig gehad.
Eindelijk waren we bij Nossob.
Gaan we dat doen? NEE!
Dat kon gelukkig dus dat geregeld.ย
Tomorrow is an other day๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€

27 november
Karel heeft ook een beetje last maar hij knapte redelijk snel op, gelukkig.
Wij zijn toch op weg gegaan ( wat moet je anders๐Ÿ˜œ)
Karel reed gelukkig en ik hing wat in de auto om wat dieren te spotten.
Want????
Nee ik hoefde gelukkig toen nog niet te prrrrrt spetterpoepen๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
Heerlijk staan kijken naar deze prachtige dieren.
Dus wij voorzichtig daar naar toe gereden en ???????????
Prachtig.
ย
28 november
Spetterp... Nog niet helemaal over ๐Ÿ˜•

29 november
Nou doei allemaal en werkse nog even.

Fotoโ€™s

1. Mirjam:
    29 november 2017
    Superleuk om alles wat jullie beleven te lezen. Geniet nog maar lekker.
  2. Kirsten:
    Ik geef de worstjes de schuld, net als in frankrijk ๐Ÿ˜‰ Knuf
  3. Maaike:
    29 november 2017
    Jup zeker de worst! Klink als een slimme keuze want dat gehobbel is slecht voor je gestel. Kalm aan daar nog even!
  4. Wijnie van den Berge:
    29 november 2017
    Je weet wel alles goed bij te schrijven. Inherent aan je werk, zal ik maar denken :) Maar dat buikloopje.....heerst ook zoiets hier in NL en dat is niet van de warmte:) Ik zal morgen alle mede studiomensen de groeten van je doen. Geniet nog even daar.
  5. Folkert:
    30 november 2017
    Worst is vlees en dat is net als windhoek altijd goed
  6. Franca:
    Hรฉ Karel en Evalina,
    Tjonge zeg ...het wordt een 'dagtaak' om alles te volgen. Hier kijken we op jullie kaartje en zien het 'eindpunt' naderen. Vannacht: beetje gevroren. Hier dus k k k koud. Arme Sint en Piet op het dak!
    Het zal maf zijn om na zo'n lange tijd weer in Nederland te zijn. Ik zal dinsdagavond jullie kachel aanzetten. Heb t goed daar nog even in het verre Afrika! Hier alles helemaal toppie! Jullie plantjes genieten van mijn voorleesuurtje. En Niek en ik genieten van onze prachtige badkamer en beneden toilet. SUPER!!!
    Liefs en we kijken er naar uit om de verhalen life te horen! En we hopen dat jullie ook foto's hebben gemaakt ... :-) ...
    Knuffel en tot gauw!
    Franca
  7. CJG de Bruin:
    30 november 2017
    Vraagje: Kan je, bijvoorbeeld: al rijdend in de auto, ook met de billen gericht naar buiten "je ding doen" ? Stel dat er leeuwen rondlopen??????
  8. Carmen:
    1 december 2017
    Haha kees , gelukkig vraag jij wat ik me ook al afvroeg ๐Ÿ˜‰ maar wat een gave verhalen zeg!!
  9. Petra:
    2 december 2017
    Weer een hoop spannende avonturen beleefd als ik het zo lees. Op mij maakt vooral het verhaal van die jagende leeuw naast jullie tent indruk. Gelukkig had hij die nacht geen mensenvlees op het menu staan, maar toch... Be safe die laatste paar dagen! XP