lusaka

31 oktober 2017 - Lusaka, Zambia

30 oktober
Na een zeer koude en natte dag en nacht zijn we rond 8 uur vertrokken richting Zambia.
Om daar te komen moet je eerst met een pontje over varen. Pontje?  Ja er kunnen 2 " gewone" auto's op en 2 vrachtwagens. En de rij van wachtende vrachtwagens is enorm.
Toen wij hier de eerste keer waren was het een vreselijke chaos en daar waren we nu ook bang voor maar  gelukkig viel dat mee.
Eerst uitreisstempel van Botswana, vrij snel de ferry op en betalen aan de kapitein. En verder de vreselijke irritante mannen op afstand houden die alles voor je willen regelen, heel lief zou je denken maar daar moet je hen aan de overzijde weervoor betalen.
Wij hadden gelukkig de handleiding van Folkert en Marlous mee hoe te handelen en wat heb je nodig en waar haal je dat😜 het is in Europa zo makkelijk met die grensovergangen en verder weg heb je vaak alleen maar een visum nodig. Nou hier gaat het echt anders.
Healthy papiertje,  volgende loket stempel inreis en visum en gaarne even betalen nu in dollars. Volgende loket een cip voor de auto, die is gratis maar duurt even voordat alles is ingescand en gekopieerd. 15 minuten per auto😜
Volgende. loket een tax voor de auto in dollars. Volgende  loket de verzekering voor in Zambia. Betalen in Kwacha's ja, die heb je nog niet en de ATM lag er weer uit dus wisselen bij een kantoortje verder op.
Nou ik kan nog wel even door gaan maar na 9 handelingen en ruim twee uur verder konden we naar het toegangshek rijden. Ook hier werd eerst alles nog gecontroleerd en daarna mochten we Zambia in rijden. YEAH!
Eigenlijk ging het nog vrij snel. Het vervelendste waren de mannen die je willen helpen.😕😡 maar wij hadden de handleiding en die klopte erg goed. DANK Folkert en Marlous.
Na een weg met veel potholes kwamen we aan in Livingstone.
Daar even naar de Shoprite  geweest en daarna weer verder.
De weg naar Monze is vrij goed alleen heel veel grote en lange vrachtwagens dus oppassen met inhalen  ook omdat er veel geiten en koeien op de weg lopen.
Onderweg door kleine gehuchten met bizarre taferelen qua handel in kleding en voedsel. Echt AFRIKA.
Nu op Moorings campsite waar we met 1 Nederlands stel op de camping staan.
Zij zijn al 7 maanden onderweg en hebben 1 jaar er voor uitgetrokken om vanuit Nl naar Kaapstad te rijden met eigen auto. Petje af hoor
Het is nu heerlijk weer.
Je hoort de krekels en een hond van een township even verder op en verder helemaal niets👍😀

31 oktober
Heerlijk geslapen en een warme douche dus we kunnen weer op pad.
Het eerste stuk was vol met potholes dus elke keer afremmen en voorzichtig aan er over rijden.
Wat politie check points maar we mochten overal doorrijden.
Lusaka wat een chaotische stad zeg pfff. De kleine busjes trekken zich niets aan van het rode licht dus het was echt oppassen geblazen maar het ging gelukkig goed.
Afslag naar de Pioneercamping genomen en daar kregen we onze eerste Afrika massage in de auto😜
Pioneer campsite is mooi en er staan nu wat meer mensen op de camping dan vannacht in Monze.
Morgen richting Katete en daarna naar South Luangwa national Park.
Waar we dan een keer kunnen internetten kunnen we nu nog niet over zien.
Het kan misschien wel even duren voordat er weer een verslag verschijnt.😀
Voor wie moeten werken heel veel succes en voor degene die bijna op vakantie of lang weekend gaan veel plezier.
Groetjes uit een nu warm Lusaka (28 graden)
😘😘

1. Kirsten:
    31 oktober 2017
    Fijn, weer een stuk regelwerk klaar! Ik denk net, even googlen waar lusaka precies ligt..... en ik zie dat Lusaka een heeeeele leuke trekpleister voor je heeft mam: Het Kalimba Reptile Park (slangen enco) ;) Veel plezier in South Luangwa en pas op voor de olifanten
  2. Franca:
    Ha Karel en Evalina :-)
    Wat en verhaal weer zeg. Maar jullie slaan je er dapper door heen. En als jullie ooit 'wandelende nieren' krijgen, dan weet je in elk geval waar het HOOGSTWAARSCHIJNLIJK van gekomen is ... ha ha ha ...
    Hier wordt de badkamer gesloopt en er worden 'boeven gevangen', verhaaltjes voorgelezen aan de plantjes enz. enz.. Alles prima hier in Lelystad.
    Tot het volgende verslag maar weer!
    Knuffie, Franca
  3. Wijnie van den Berge:
    31 oktober 2017
    ...en ook de hartelijke groeten van ons aller Jan H. :) Hij heeft het druk....en "niet makkelijk". :) Ik hou hem op de hoogte van jullie activiteiten.
  4. Mirjam:
    31 oktober 2017
    Geweldig verhaal weer. Hier alles prima en volgende vakantie al weer geboekt! Heerlijk. Nou ga zo door jullie en geniet van al het moois en lach om alle beslommeringen daar. Groetjes xx