Dag 2,3 en deels 4

28 oktober 2017 - Kasane, Botswana

26 oktober
Heerlijk geslapen en deze lodge is echt een aanrader.
Band gecontroleerd en helaas de band wordt steeds zachter dus.....
Geaptt met Heather van Bushtrackers dat er wat mis is met deze band en dat we nog redelijk dichtbij zitten, op ongeveer een half uur.
Ze appte kom maar dan zetten we er een nieuwe om. Voor jullie beeld kapotte banden zijn onze kosten maar dit vonden we niet eerlijk om daar voor op te draaien. Ze gaf gelijk aan " ga pas rijden na 9 uur ivm de drukte van de spits.
Goed dus na het ontbijt op zoek naar de outdoor store om een potjie te kopem. Dat is gelukt en ook meel om zelf brood in de potjie te bakken in Chobe😂😜. Dat gaan we samen met Marlous proberen te maken.
Bij bushtrackers heel veel excuses en een nieuwe band. Hoe ze dat hebben gedaan zal
 Ik jullie later laten zien op de foto's , weer bijzonder natuurlijk en op de Afrikaanse manier.
Ook had Karel gemerkt dat het stuur niet recht stond als de wielen ook recht stonden dus dat aangegeven bij Heather en  ze zei ga maar ergens de auto laten uitlijnen terwijl jullie aan het lunchen zijn. Dus in een plaatsje met een onmogelijke naam kwamen we een schone wheel en tyre tegen dus de gok genomen. Ja hoor een blanke man kwam en hij zou zijn personeel aan het werk zetten voor ons.
Dus wij even heerlijk geluncht en toen we terug kwamen was de auto opnieuw uitgelijnd en alle banden op de juiste spanning gezet.
Nou dat was daarna goed te merken aan het rijden.
Stukken beter niet meer zo stuiterend.
Voorlopig wel even genoeg gehad zou ik zo zeggen.
Maar met rust en overleg komen we een heel eind😀😂
Door naar de border van ZA naar Botswana. Bij ZA ging dat makkelijk en snel maar bij Botswana bij het betalen  van je permit  duurde het laaaaaaaaaaaaaang😜
Gelukkig deed de Electronica het goed vandaag dus konden we betalen middels de  Visa want je kon daar alleen met Pula's betalen die je even verderop tegen dure koers kon kopen. Al met al was het al 17.30 uur en moesten we nog zeker 1 uur rijden.  En hier gaat de zon al om 18.30 onder en in het donker rijden is niet aan te raden maar ja ...... Wat doe je dan als er geen alternatief is!!!!😂 juist ja toch maar door rijden en hopen dat je het overstekende rund op tijd ziet😂😂😂😂 nou dat is gelukkig gelukt.
Camping in de Garmin (tomtom) gezet en via een tussen stop nog geprobeerd te pinnen en en ja hoor het wordt bijna een klucht bij de 1 e ATM zat er geen geld meer in😃😃😃😃😂😂😂😂 dus in het donker gemanoeuvreerd tussen al die mensen die gewoon op de weg lopen naar een andere ATM en jaaaaaaaaa daar kwamen wel Pula's uit de flappentap. Pffffffff nu konden we naar de camping rijden.
Ondertussen was het 19.30 uur en kwamen we bij de camping Itula aan die gelukkig ook chaletjes verhuurd. Nou dat hebben we maar gedaan.
Gauw een biertje en een roseetje na zo' n dag en dan snel een pan met spaghetti maken.
Nu met zo'n 25 graden nog even buiten zitten en daarna heerlijk slapen.
Oh ja Karel zegt dat ik moet vermelden; dat een potjie een gietijzeren pan is die je in het houtvuur kan zetten😂 de ketel van astrix en obelix maar dan stukken kleiner😂😂😂😀
We hebben ook vandaag onze 1e wilde dier gespot. Staat niet in de BIG FIVE maar wel leuk.
Het was een warthog.😜
Nou weer een lang verhaal en een lange dag maar ja dat hoort nu eenmaal bij THis Is Africa.

Vrijdag 27 oktober
Na het ontbijt en een niet zo'n geweldige nacht slaap omdat de buurman lang buiten aan het praten was 😜 gingen we onderweg naar Elephant sand. Deze camping ligt even na Nata en daar zijn we eerder geweest.
Redelijke wegen gehad maar je mag op sommige stukken 120 km per uur maar dat  moet je zeker niet doen.  Er waren ook veel potholes dus oppassen geblazen.
En trouwens als er stop staat dan moet je wel verplicht stoppen hoor. Karel kreeg een preek van een diender😜😂😂😂😂 en dat was bij een controle punt. Meestal kan je gewoon door rijden of tot aan het controle hokje. Nu had hij toch echt 25 meter daarvoor moeten stoppen😜 gelukkig geen bon.
Aangekomen bij de campsite moest je eerst een stukje door het zand heen ( even oefenen voor later in de vakantie).  De tent eens goed ingericht en heerlijk niets gedaan. Daarna kwamen de olifanten naar het " zuipplekkie", heerlijk genoten van het drinken, stoeien en de bulls lieten elkaar  weten wie de baas. Een prachtig gezicht steeds 9 tot 12 olifanten bij deze plek.

Zaterdag 28 oktober
Regen en veel wind gehad vannacht😕
Af en toe hoorden we een getrompetter van een olifant. Je hoort ze niet aankomen. Plotseling staan ze er. Vreemd dat zo'n groot dier zo zachtjes kan lopen😀
Na een lekker ontbijt gingen we weer op pad.
Nu richting Kasane waar weer eerst boodschappen wilden doen en daarna naar de Senyati camping.
In het begin hadden we een hele goede weg maar dat werd later helaas anders. Ook mocht je maar 60 km per uur, nou ja, dat geven ze dan een keertje aan en daarna zie je kilometers geen ander verkeersbord wat de snelheid aan geeft. Dus je begrijpt het misschien al ......... JA PIEP TE SNEL en gelaserd. Ik was het dit keer niet🙃Gelijk betalen  😡😔 700 pula's.. Vervelend en dom maar gelukkig zijn de boetes hier stukken lag dan in Nederland. ☺️elk nadeel heeft zijn voordeel😜 of was het nou net andersom😛
Onderweg nog moeten stoppen voor overstekende olifanten. Heel normaal.
En we zagen een bord dat er over 1 km een airstrip zou zijn. Wij gekeken naar links en rechts maar geen airstrip totdat we recht vooruit keken toen zagen we dat de weg een stuk was verbreed. Dus wij reden zelf op de airstrip.😎 gelukkig kwam er geen vliegtuigje die moest landen😜
We zitten nu op de Senyati camping en hier is een bunker wat vlakbij een zuipplekkie is en daar moeten ook olifanten komen. We zijn benieuwd.
Zo komen we echt in Afrika stemming.
 De temperatuur is hier rond  26 graden maar door de sterke wind voelt het minder warm aan.
De rest van de dag en morgen hoeven we niets. Dus lekker bijkomen en heerlijk lezen.

1. Mirjam:
    28 oktober 2017
    Lekker op weg nu. Leuk om alles zo mee te beleven. Tot het volgende verhaal 😚
  2. Joke:
    28 oktober 2017
    Super leuk! Vooral die sluipende lollifanten! Op naar het volgende avontuur😊
  3. Maaike:
    28 oktober 2017
    Foei foei zo gaat jullie spaarpotje wel snel leeg hoor! Lekker uitrusten morgen! 😘
  4. Kirsten:
    29 oktober 2017
    Hahaha je kon er dit keer niet onderuit komen ader met je politie id zoals toen in Duitsland dus? Geniet van de olifanten daar :)
  5. CJG de Bruin:
    29 oktober 2017
    Nu wordt het spannend!!!!
  6. Wijnie van den Berge:
    29 oktober 2017
    kom maar op met meer.......leuk om jullie te lezen en zo in jullie "rugzak" mee te reizen :)
  7. Franca:
    30 oktober 2017
    Hi there!
    Leuk om zo op de hoogte te blijven. Grappig vond ik de opmerking over de olifant ' vreemd dat zo'n groot dier zo zachtjes kan lopen'. Ik weet ( van een spreekbeurt van een leerling ooit op de bassischool! ) dat olifanten geen tenen hebben. Daardoor hebben ze een groot voet oppervlak en zo kan hun gewicht effectief over vier poten verdeeld worden. Olifanten halen hun informatie uit de trillingen op de aardbodem; dat is voor hen van levensbelang. Daarom hebben ze een voorzichtige looptechniek. Zo mooi zit 'moeder natuur' in elkaar! Ik kan me daar altijd over verbazen en dan denk ik: enige bescheidenheid zou de mensheid sieren ...
    Veel dierplezier de komende tijd.
    Knuffel op afstand, Franca
  8. Evalina Holzmann:
    31 oktober 2017
    leuk om jullie reacties te lezen dank👍