Laatste dagen south luangw

6 november 2017 - South Luangwa National Park, Zambia

4 november
We hadden afgesproken om het rustig aan te doen maar waren er om 7 uur toch al uit bed. Dat is voor hier laat.๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜Ž
Was er gisterenavond een nl stel aangekomen met een kleine tent en wat zagen wij vanmorgen? Ja hoor de apen hadden een ingang nou ja een onderdoortje gevonden om in het voorstuk van die tent te komen. We zagen de apen terug komen met een pak melk, en iets in zilver papier ( later bleek daar chocola in te hebben gezeten) en een doosje met feta. Wij roepen en schreeuwen dat die apen weg moesten en wij keken in de tent en toen bleek dat de apen de koelbox hadden open gekregen en lekkere dingen hadden mee genomen.
Geen chocolade voor de dame als ze zo terug komen van hun morning drive๐Ÿ˜ซ๐Ÿ˜Ž
Je moet dus echt alles achter je dicht doen en bij je etenswaren blijven zitten.
Heerlijk gerommeld, gezwommen en gelezen. Om 16 uur weer op pad met een gamedrive.
Dit keer geen olifanten gezien maar giraffes, warthtog ๐Ÿ—met kleintjes. Heel heel veel krokodillen ๐ŸŠ๐ŸŠ๐ŸŠ๐ŸŠ๐ŸŠ๐ŸŠ๐ŸŠ๐ŸŠ๐ŸŠ๐ŸŠ๐ŸŠdie een hippo als diner hadden. Er zijn de laatste week 7 hippo's gestorven van de hitte, te weinig water en eten. Dus het was een lekker diner voor de krokodillen.ย
Na de sundowner met popcorn weer op zoek naar??????? ย Dat is altijd afwachten en geluk hebben.๐Ÿ˜€
We hebben dan een chauffeur en een jongeman die als spotter dient en de grote zoeklamp bediend.
We hoorden heel veel lawaai van de baboons en dat betekend dat er gevaar dreigt.
Nou dat hebben we gezien. TWEE luipaarden ๐Ÿ†๐Ÿ†gingen vechten om hun territorium. Kort maar heftig. Eentje raakte gewond aan zijn rechterachterpoot. Hij ging op een boom zitten om zijn poot te likken.
We hebben ze een aardig eind kunnen volgen.BIJZONDER.
In de buurt waren ook hyena's, een oude die aan 1 kant blind was en een jong mannetje.
Nog een soort wezelachtige gezien. Moet nog gaan zoeken in mijn animalbook naar zijn naam.๐Ÿ˜œ
Dus deze night drive geven we een 9+.
Morgenochtend weer zelf het park in.

5 november
Een hele drukke dag.ย
Opgestaan om 05.15 uur. Tent ingeklapt, snel gewassen en ontbeten. In de auto en op naar de gate. Eerst aanmelden en betalen, 696,75 kwatcha's ( vooral die 75 aan het einde doet het wel goed toch๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜œ) rustig het park in gereden. Wat buffels, olifanten, giraffen, vechtende waterbokken, gezien.
Op een overzichtelijke ๐Ÿ‘plek even koffie gedronken buiten de auto daarna naar de andere kant van het park waar we gisteren met de nightdrive een karkas en leeuwen hadden gezien.
Spannend of wij het terug kunnen vinden. Op een ย gegeven moment zagen we een zwerm gieren in de lucht dus daar moest iets van een karkas liggen. Nou dat was inderdaad het karkas van de buffel alleen nu bijna kaal gevreten. Een zwerm vale gieren er op en er naast en ook maraboe's er bij. Maar wat een stank๐Ÿ˜ท we stonden dus aan de verkeerde kant in verband met de wind๐Ÿ˜ณ ๐Ÿค”gauw draaien en nog even kijken. Een stukje door gereden langs de oever en daar stond een jeep ergens naar te kijken. Nou daar lag 1 ๐Ÿฆ en gelijk zagen we aan de andere kant nog ๐Ÿฆ๐Ÿฆ liggen. Wouw.
Heerlijk op ons gemak naar deze bijzondere dieren kunnen kijken. Gelukkig geen Serengetti effect.๐Ÿ˜€
Nog drie mooie Kudu's gezien.
En natuurlijk heel veel impala's en gazelles.
Terug naar de gate en daar lag een dode python op het groen in de rivier.
Op de camping even bijgekomen maar daarna moesten we gaan bedenken hoe en wat we met het avond eten zouden gaan doen. Want we gaan weer een nightdrive doen.
Dus het avond eten vast zover klaar gemaakt dat we het vanavond maar even hoeven op te warmen. We zijn meestal pas na 20:15 uur terug op de camping. En voor degene die mij kennen heb ik dan erge trek.๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜‚
Dat dus allemaal geregeld maar nu nog even lunchen.๐Ÿณ met bacon๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
Nog even geaptt met het thuisfront en toen konden we eindelijk even zwemmen want het was ondertussen al 33 gradenโ˜€๏ธ.
Om 16 uur weer netjes opgehaald en ik had gevraagd of hij wist waar de wild dogs waren en toevallig had hij gehoord dat de honden gezien waren aan de rechterkant van het park. Rivers(chauffeur) ging dus kijken in de omgeving waar de wild dogs voor het laatst waren gezien maar helaas ๐Ÿ™het kan niet altijd mee zitten.
Daarna weer op zoek naar onze leeuwen en ja hoor gevonden. Het mannetje gaf aan dat hij wilde paren en de leeuwin ging liggen en na 10 sec was het klaar. ๐Ÿ˜Ž nou weten we dat leeuwen drie dagen lang om het half uur paren als de leeuwin broeds is. Pfffffff elke half uur das bij de beesten af toch? ( kees dat redt jij ook niet๐Ÿ˜œ)
In het open veld lag een hyena op zijn rug te slapen met een volle buik , wat duidelijk te zien was.
Nou daarna weer op jacht naar een luipaard. Dit lukte gelukkig weer wel.๐Ÿ† wat een prachtig beest is dat toch.
Daarna naar de camping en ons diner opwarmen.
Het was weer een mooie dag.

6 november
Een rustige dag.
Nou ja rustig๐Ÿ˜œ ย uitgeslapen en rustig ontbeten met zicht op een olifant die nu in de rivierbedding staat.
Wasjes gedaan op de afrikaanse wijze. Met dank aan Folkert en Marlous voor deze tip๐Ÿ‘๐Ÿ˜€
Je neemt 2 lege 5 liter waterflessen die ga je vullen met heet water en dan prop je er wat wasgoed in ๐Ÿ˜œen daarna maar schudden achter in de auto tijdens het rijden. Kleine wasjes in de afrikaanse wasmachine en laat maar schudden ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
Afgesproken dat we morgen terug rijden naar Chipata en daar overnachten en daarna in een rustige tempo weer richting Livingstone. We hebben tijd genoeg dus kunnen het rustig aan doen. We hebben vakantie.
Dus even geen luipaarden meer.
Vandaag verder lekker niets doen.
Werkse ๐Ÿ˜Ž(bijna) allemaal.๐Ÿ˜˜

Fotoโ€™s

1. Niek:
    6 november 2017
    Nou, dit stuk van jullie reis was zo te lezen zeer de moeite waard! (zonder de rest tekort te willen doen) Geniet er van!
  2. CJG de Bruin:
    Hahahahaha, Kees? Waarom ik weer? hahaha
  3. Franca:
    Ha lieve vakantie gangers,
    Ja ja ... die apen: daar had ik al eens een verhaal over gehoord! Heerlijk die beesten: pakken wat er te pakken valt van die maffe toeristen!
    En: hebben jullie wel het liedje van 'de krokodil' gezongen ... ????
    Complimenten voor de 'Afrikaanse wasmachine' van Folkert en Marlous: dat is creatief gebruik maken van de mogelijkheden, die er zijn! BRILJANT!!
    Geniet lekker verder en tot de volgende blog!

Knuffel, Franca ( de boevenvangster ... )